Светски дан чистог ваздуха обележава се 3. новембра. По извештају Агенције за заштиту животне средине Европске уније, сваки осми смртни случај у Европи има везе са загађењем животне околине, а ситуација је најгора на Балкану. У извештају се наводи и да су сиромашније заједнице најгоре погођене загађењем, које се, по овом извештају, углавном боре са троструким непријатељем – сиромаштвом, слабим квалитетом животне околине и слабим здрављем.

Што се тиче заштите животне средине, многа жива бића трпе директне последице повећања концентрације штетних материја у ваздуху. Као што знамо, биљке имају веома важну улогу у погледу обезбеђивања чистог ваздуха. Међутим, сведоци смо све чешће појаве сушења и одумирања биљака, као директне последице аерозагађења. Све то утиче како на визуелни аспект, тако и на сам квалитет живота становништва у нашем граду. Животиње такође трпе велику штету загађеним ваздухом. Нарочито тешке последице аерозагађења трпи сам човек, долази до отежаног дисања, оштећују се дисајни органи и настају обољења као што су бронхитис, астма и карцином плућа.

Исток и југ Европе су сиромашнији и загађенији од остатка Европе, пре свега због честица у ваздуху, насталих сагоревањем чврстих горива која се користе за грејање и кување. Само један литар горива који сагори, ослобађа близу 2,5 килограма угљендиоксида. Потребна су 3,5 одрасла дрвета како би се неутралисала количина угљендиоксида, коју само један аутомобил годишње производи док чека на семафорима.

Зато ми нудимо решења. Предлажемо примену енергана на енергетске врбе, које подразумевају не само нова радна места и прилив новца у буџет града, већ су еколошки потпуно исправне. Прављењем неколико оваквих енергана, које су истовремено и топлане, на рубним деловима града, те средине добијају даљинско грејање и тако би смањили загађење које настаје кориштењем чврстих и фосилних горива. Истовремено би повећали засаде дрвећа на пољопривредном земљишту ниже класе од четврте, како то закон предвиђа (узгој енергетских врба). Такође, инсистирамо на што већој популаризацији бициклистичког саобраћаја. Добро је што је град до сада урадио по том питању, али су и капацитети за развој бициклистичког саобраћаја, као и потребе града Новог Сада за њиме, много већи. Сем тога, предлажемо модернизацију и унапређење јавног градског транспорта, јер сматрамо да је организованији и приступачнији јавни превоз основни предуслов за смањење аутомобила у градском језгру. Свакако поздрављамо набавку аутобуса на компримовани природни гас, за шта су неки од наших чланова пре 4 године дали граду комплетан прорачун исплативости инвестиције и сматрамо да сви аутобуси морају да испуњавају најстроже еко стандарде. Такси возила као и сам организациони систем такси превоза мора бити модернизован, што подразумева помоћ не само Републике, већ и Града при набавци возила која испуњавају највише еко стандарде.

Подржавамо и најаве Града за озељењавање града, нарочито вести које се чују да ће бити успостављена и парк/градска шума у близини Дунава. Сматрамо да је потребно планирати много више паркова и градити много хуманије, супротставити се инвеститорском урбанизму и град развијати плански, а делове града који су урбанизовани што више оплеменити зеленилом и такозваним вертикалним озелењавањем. Што више зеленила, то више и чистог и здравог ваздуха. Неке од наших идеја да се то постигне, презентоваћемо јавности у адекватним временским интервалима.

Мирјана Неорчић
Савет за заштиту природе и екологије

#СтранкаИстина